Je eigen webshop beginnen met Systeme.io

Wil je je eigen webshop beginnen, maar weet je niet waar je moet starten? Maak je dan geen zorgen, want je bent niet de enige. Veel mensen dromen ervan om hun eigen online webshop te runnen, maar het daadwerkelijk opzetten van een succesvolle webshop lijkt vervolgens zo’n grote stap.

Er komt dan ook veel bij kijken. Denk aan het kiezen van de juiste producten of het aantrekken van klanten.

Met de juiste stappen en een beetje planning kun je echter een solide basis leggen voor je webshop en de kans op succes flink vergroten. Vooral wanneer je hierbij een beroep doet op een gloednieuw, gebruiksvriendelijk platform als Systeme.io.

Bij deze nemen we je stap voor stap mee door het proces. Binnen een mum van tijd weet je zo precies wat er allemaal mogelijk is en wat je moet doen om jouw droom te realiseren!

Wat houdt je eigen webshop in?

Een eigen webshop runnen houdt veel meer in dan alleen producten verkopen via internet. Het is een dynamisch proces waarin je verschillende rollen en verantwoordelijkheden op je neemt.

In de eerste plaats ben je de ondernemer die de visie en strategie van de webshop bepaalt. Dit begint bij het kiezen van een niche en de producten die je gaat aanbieden. Een goede niche zorgt ervoor dat je je kunt onderscheiden van de concurrentie en een specifieke doelgroep aanspreekt.

Daarnaast ben je ook de marketeer die de webshop onder de aandacht moet brengen. Dit betekent dat je strategisch gebruik moet maken van verschillende marketingkanalen, zoals:

  • Social media
  • E-mailmarketing
  • Zoekmachineoptimalisatie (SEO)

Je moet aantrekkelijke content creëren, advertenties beheren en voortdurend analyseren wat wel en niet werkt om je marketingstrategie te optimaliseren.

Een andere belangrijke rol is die van klantenservice. Je wilt je klanten een uitstekende ervaring bieden, van het moment dat ze je webshop bezoeken tot na hun aankoop. Dit betekent dat je vragen snel en professioneel beantwoordt, problemen oplost en zorgt voor een soepele afhandeling van bestellingen en retouren.

Tot slot is er nog een stukje technisch beheer, een ander essentieel onderdeel van het runnen van een webshop. Je moet ervoor zorgen dat je webshop altijd up-to-date en veilig is. Denk dan aan het regelmatig bijwerken van je platform, het beveiligen van klantgegevens en het monitoren van de prestaties van je site.

Het goede nieuws? Veel van deze taken neemt een platform als Systeme.io voor je uit handen!

Al met al is het runnen van een eigen webshop een veelzijdige, uitdagende onderneming waarbij je verschillende vaardigheden moet combineren om succesvol te zijn.

Waarom een webshop maken?

Webshops schieten vandaag de dag als paddenstoelen uit de grond. Meer en meer mensen zien de enorme toegevoegde waarde ervan in. Er zijn dan ook tal van redenen aan te wijzen om vandaag nog te beginnen met het opzetten van je eigen webshop. We lopen de belangrijkste redenen één voor één met je door:

#1: Je bent je eigen baas

Het runnen van je eigen webshop geeft je de ultieme onafhankelijkheid en flexibiliteit die veel mensen zoeken. Als eigen baas bepaal jij de richting van je bedrijf en de dagelijkse operationele beslissingen.

Dit betekent dat je niet langer afhankelijk bent van de beslissingen van anderen en je de vrijheid hebt om je eigen visie te volgen. Je kunt werken wanneer het jou uitkomt, wat ideaal is voor mensen met een druk gezinsleven of andere verplichtingen.

Deze flexibiliteit maakt het bovendien ook mogelijk om een betere werk-privébalans te creëren, wat weer zorgt voor een meer ‘fulfilled’ leven. En dan hebben we het nog niet eens gehad over het feit dat je kunt werken vanaf elke locatie met een internetverbinding. Dit maakt het zelfs een optie om tegelijkertijd te reizen en te werken.

Wil je dus meer controle hebben over je professionele én persoonlijke leven? Dan is het een absolute aanrader om zo snel mogelijk je eigen webshop op te starten.

#2: Een enorm bereik

Een van de grootste voordelen van een eigen webshop is daarnaast ook dat je in potentie een enorm bereik gaat creëren met een online shop.

Dit in tegenstelling tot bij een fysieke winkel, die in principe alleen klanten kan trekken uit de directe omgeving.

Een webshop gaat in de basis een wereldwijd bereik hebben. Iedereen met een internetverbinding heeft toegang tot jouw webshop. Dit opent de deur naar een veel groter publiek en geeft je de mogelijkheid om te verkopen aan mensen van over de hele wereld.

Hierdoor is het bijvoorbeeld mogelijk om toe te treden tot echte nichemarkten, die misschien te klein zijn voor een fysieke winkel. Het blijkt dan vaak genoeg dat ze in een online variant wel rendabel zijn.

Bovendien kun je met de juiste marketingstrategieën (bijv. via sociale media en betaalde advertenties) je zichtbaarheid en bereik altijd verder opkrikken.

Hoe groter je potentiële doelgroep is hoe minder kwetsbaar je als bedrijf bent voor lokale economische schommelingen en seizoensgebonden verschillen in de vraag naar producten. Je speelt in de plaats daarvan juist heel makkelijk in op trends en toenemende vraag in verschillende sectoren.

Al met al leidt dit tot een meer stabiele en voorspelbare omzet.

Het internationale karakter van een webshop biedt zo dus niet alleen extra groeimogelijkheden, maar ook een zekere mate van zekerheid die moeilijk te evenaren is met een fysieke winkel.

#3: Minimale opstartkosten

Voor veel mensen misschien nog wel het grootste voordeel? Het feit dat het starten van een webshop aanzienlijk minder kapitaal vereist dan het openen van een fysieke winkel.

Je vermijdt zo bijvoorbeeld alleen al de hoge huurkosten voor een winkelpand, die in populaire winkelgebieden extreem hoog zijn. Daarnaast bespaar je op de kosten voor de inrichting en het runnen van de winkel, zoals:

  • Meubilair
  • Decoratie
  • Verlichting
  • Personeelskosten

Voor een webshop heb je zelf in principe alleen een computer en een internetverbinding nodig.

Bovendien kun je veel processen automatiseren, zoals voorraadbeheer en orderverwerking. Zo neemt de behoefte aan extra personeel nog verder af.

Het fijne van een webshop is dat je de mogelijkheid hebt om klein te beginnen en stap voor stap verder te groeien. Je kunt starten met een beperkt assortiment aan producten en dit uitbreiden naarmate je meer omzet genereert.

Qua initiële investeringen hoef je alleen rekening te houden met:

  • Een goede website
  • Een domeinnaam
  • Hosting
  • Minimale marketingkosten

Dit maakt het starten van een webshop een haalbare optie voor veel nieuwe ondernemers, zelfs wanneer er sprake is van een (zeer) beperkt budget. Dankzij deze lagere opstartkosten kun je sneller beginnen met verkopen en snel je initiële investeringen terugverdienen.

#4: 24/7 geld verdienen

Een webshop biedt verder nog het enorme voordeel van 24/7 actief zijn. Jouw potentiële klanten zijn namelijk op elk moment van de dag in staat om tot aankoop over te gaan.

Met andere woorden; je gaat meer omzet genereren dan wanneer je je vast moet houden aan traditionele openingstijden. Er gaat niets boven in de ochtend wakker worden en 6 notificaties op je smartphone zien van nieuwe verkopen.

Klanten kunnen vanuit hun eigen huis, onderweg of zelfs tijdens de pauze op werk producten bekijken en aankopen doen. Daarmee is de drempel zo laag mogelijk als deze maar kan zijn.

Deze constante beschikbaarheid is bijzonder aantrekkelijk voor mensen met drukke schema’s, die vaak in de avond of op andere onconventionele tijden op zoek zijn naar specifieke producten en diensten.

En richt je je op een internationaal publiek? Dan is het fijn om te weten dat tijdzones verder geen rol van betekenis spelen. Je bent immers toch 24/7 online met je aanbod. Zo gaan klanten uit verschillende delen van de wereld volledige op hun gemak winkelen in jouw webshop.

Geautomatiseerde systemen binnen je webshop zorgen ervoor dat alles soepel verloopt, zonder dat je hier zelf actief bij betrokken bent. Het gaat dan bijvoorbeeld om onderdelen als:

  • Voorraadbeheer
  • Betalingsverwerking
  • Klantenservice

Zo blijf jij producten verkopen en inkomsten genereren terwijl je slaapt, reist of andere activiteiten onderneemt.

#5: Eenvoudig schaalbaar

Een laatste grote voordeel van je eigen webshop beginnen, is de mogelijkheid om eenvoudig op te schalen.

Op het moment dat je bedrijf fors begint te groeien, kun je vrij makkelijk je productassortiment uitbreiden. Je hoeft immers geen rekening te houden met fysieke ruimte.

Dit betekent dat je gemakkelijk nieuwe producten kunt testen en toevoegen. Of breidt bestaande productlijnen uit om aan de vraag van je klanten te voldoen.

Daarnaast kun je ook je marketinginspanningen opschalen door gebruik te maken van geautomatiseerde marketingtools en data-analyses om gerichte campagnes te voeren. Dit helpt je om meer klanten te bereiken en je omzet te verhogen, zonder dat je zelf allerlei handmatige processen hoeft uit te voeren.

Verder biedt een webshop de flexibiliteit om nieuwe markten te betreden. Je kunt bijvoorbeeld beginnen met verkopen in je eigen land en vervolgens internationaal uitbreiden. Dit is vrij makkelijk te doen dankzij digitale marketing en internationale verzendopties.

4 tips bij zelf een webshop beginnen

Staat een webshop beginnen op dit moment hoog op je prioriteitenlijstje? Dan is het wel nog even slim om eventuele concurrentie alvast een stap voor te zijn, door een beroep te doen op enkele handige tips. Door deze tips te volgen, weet je namelijk zeker dat je geen onnodige kansen laat liggen en dat je de kans op succes juist zo groot mogelijk maakt:

#1: Kies de juiste niche

Het begint allemaal met het kiezen van de juiste niche. Het kiezen van de juiste niche is namelijk cruciaal voor het potentiële succes van je webshop.

Richt je op een specifiek gedeelte van de markt waar je passie voor én kennis over hebt. Dit gaat je helpen om je te onderscheiden van de concurrentie en een trouwe klantenkring op te bouwen.

Doe vervolgens ook grondig marktonderzoek om te begrijpen waar vraag naar is en welke niches nog niet verzadigd zijn. Het is daarbij slim om te kijken naar eventuele concurrenten en deze te analyseren. Je ziet dan al snel wat zij goed doen en waar je kansen liggen om je te onderscheiden.

Met een goed gekozen niche gaan je marketinginspanningen effectiever zijn, omdat je precies weet wat je doelgroep is.

Zo ga je eenvoudig gerichte marketingcampagnes opzetten en je klanten beter aanspreken met relevante content en bijpassende aanbiedingen.

#2: Investeer in een handig platform

Een gebruiksvriendelijk platform gaat de ruggengraat van jouw webshop vormen. Kies daarom altijd een betrouwbaar en flexibel platform dat aansluit op jouw behoeften en die van je klanten.

Bekende opties zijn Shopify, WooCommerce en het ultra-innovatieve Systeme.io.

Deze platforms bieden tal van functionaliteiten die het beheren van je webshop eenvoudiger maken, met bijvoorbeeld:

  • Betalingsverwerking
  • Voorraadbeheer
  • Automatisering
  • E-mailmarketing

Zorg ervoor dat je platform ook mobielvriendelijk is, aangezien steeds meer mensen via hun smartphone op je website terecht gaan komen. Een gebruiksvriendelijke navigatie en een eenvoudig afrekenproces zijn daarbij essentieel om het voor je klanten zo makkelijk mogelijk te maken om tot aankoop over te gaan.

Investeer in een professioneel ontwerp dat je merk weerspiegelt en het vertrouwen van je klanten wint. Het is slim om verschillende opties uit te testen. Met Systeme.io kost dit nauwelijks moeite en weet je binnen de kortste keren waar je je het beste bij voelt.

Een goed platform vormt het ultieme fundament voor een succesvolle webshop.

#3: Geef de klant de hoogste prioriteit

Je hebt de term ‘de klant is koning’ natuurlijk al vaker gehoord. Echter is dit cliché nog altijd de waarheid.

Door de klant altijd zo goed mogelijk te bedienen, zorg je ervoor dat je ze voor de lange termijn aan je webshop en bijbehorende merk verbindt. Tevreden klanten komen graag terug en bevelen je bovendien ook aan bij anderen.

Bied daarom meerdere contactmogelijkheden aan, zoals:

  • E-mail
  • Telefoon
  • Live chat

Hiermee maak je het voor al je klanten zo makkelijk mogelijk om met je in contact te komen.

Aanvullende handige tips zijn:

  • Reageer snel en professioneel op vragen en klachten
  • Voeg een FAQ-pagina toe op je website
  • Maak het retourbeleid zo duidelijk en klantvriendelijk mogelijk

Door consistent uitstekende service te bieden, bouw je een positieve reputatie op en creëer je loyale klanten van jouw webshop.

#4: Gebruik moderne marketingstrategieën

Tot slot is marketing de sleutel tot het aantrekken van klanten voor je webshop. Maak daarom gebruik van zoveel mogelijk moderne, effectieve marketingkanalen om je bereik te vergroten. Start met een sterke online aanwezigheid via social media, op:

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Youtube
  • TikTok

Maak bijvoorbeeld gebruik van Youtube Shorts en Instagram Reels. Dit zijn vrij nieuwe marketingtools, waardoor ze nog bij lange na niet verzadigd zijn.

Van fundamenteel belang daarbij is om altijd waardevolle content te creëren, die aansluit bij je doelgroep. Hoe vaker je dit soort content met ze deelt, hoe beter.

Ook is het handig om middels zoekmachineoptimalisatie (SEO) je zichtbaarheid in zoekmachines te vergroten. Hiermee investeer je namelijk in organisch zoekverkeer, wat je op de lange termijn nieuwe bezoekers van je website oplevert.

Tot slot investeren veel online ondernemers ook in betaalde advertenties, via Google Ads en social media.

Voordelen webshop maken met Systeme.io

Systeme.io is in een relatief korte tijd enorm populair aan het worden onder ondernemers die een webshop willen beginnen. Dit heeft alles te maken met de volgende voordelen:

  • Alles-in-1 platform: Systeme.io is een alles-in-één platform voor het opzetten en beheren van je webshop. Dit betekent dat je niet hoeft te schakelen tussen verschillende tools voor verschillende functies. Je hebt toegang tot een breed scala aan functies, zoals een websitebouwer, e-mailmarketing en verkoopfunnels. Dit geïntegreerde systeem bespaart je zo flink wat tijd en moeite, omdat alles op één plek beschikbaar is. Het gebruiksgemak en de naadloze integratie van functies zorgen ervoor dat je je kunt concentreren op het groeien van je bedrijf zonder je zorgen te maken over allerlei gecompliceerde technische aspecten. Bovendien ga je zo ook nog eens flink wat minder abonnementskosten maken.

  • Je marketing automatiseren: Systeme.io maakt het daarnaast supersimpel om je marketinginspanningen te automatiseren. Met geavanceerde automatiseringsfuncties kun je gerichte marketingcampagnes opzetten die automatisch reageren op specifiek gedrag van je klanten. Stel bijvoorbeeld geautomatiseerde e-mails in die worden geactiveerd als gevolg van specifieke acties, zoals een bezoek aan een productpagina of het achterlaten van een winkelwagentje. Je kunt ook specifieke segmentaties en personalisaties toepassen, zodat elke klant een op maat gemaakte, persoonlijke ervaring heeft. Door je marketing te automatiseren, zorg je ervoor dat je altijd op het juiste moment de juiste boodschap aan je klanten levert. Dit leidt tot hogere conversieratio’s en een groter klantenbestand.

  • Geen technische kennis vereist: Tot slot is een groot voordeel van Systeme.io nog dat je geen technische kennis nodig hebt om een professionele webshop op te zetten en te beheren. De gebruiksvriendelijke interface en de intuïtieve tools maken het eenvoudig voor iedereen, ongeacht de technische achtergrond. Zo ligt een aantrekkelijke, functionele webshop voor iedereen binnen handbereik. Met drag-and-drop functionaliteit kun je gemakkelijk pagina’s ontwerpen, producten toevoegen en betalingsopties instellen. De geïntegreerde tools voor marketing, klantbeheer en verkoopfunnels zijn ontworpen om naadloos met elkaar samen te werken, zodat je er zelf verder geen omkijken naar hebt.

Zo heb je dus alle reden om zelf aan de slag te gaan met Systeme.io!

Krijg ’s werelds meest gebruiksvriendelijke alles-in-één marketingplatform.

Stap voor stap je eigen webshop beginnen met Systeme.io

Om het je vervolgens zo makkelijk mogelijk te maken om de eerste stap te zetten, nemen we alle stappen één voor één met je door. In de basis is het hierdoor vandaag nog mogelijk om jouw eerste eigen webshop te lanceren!

Volg hiervoor het volgende stappenplan:

Stap 1: Kies je niche (en producten)

Begin met het bepalen van de niche waarin je actief wilt zijn en kies de producten die je hierin wilt verkopen. Kies altijd voor de ultieme combinatie van je eigen interesses, vaardigheden en marktonderzoek. Wat zijn de trends en waar is veel vraag naar? Een duidelijk afgebakende niche helpt je om je te onderscheiden van concurrenten en een loyaal klantenbestand op te bouwen.

Stap 2: Maak een businessplan

Een goed doordacht businessplan is vervolgens de tweede essentiële stap. Beschrijf je doelgroep, je unieke mission statement, je marketingstrategie en je financiële prognoses. Dit plan doet dienst als een compleet plan voor je onderneming en gaat je op termijn helpen om gefocust te blijven op je doelen. Hierdoor ben je bovendien ook beter voorbereid op eventuele uitdagingen die je onderweg tegenkomt.

Stap 3: Registreer je domeinnaam en hosting

Kies een pakkende en relevante domeinnaam die makkelijk te onthouden is en je merk goed vertegenwoordigt. Met Systeme.io kun je eenvoudig je domeinnaam registreren en integreren met hun hostingdiensten. Zo kies je automatisch voor een naadloze opzet van je webshop en een optimale gebruikerservaring voor je klanten!

Stap 4: Ontwerp je webshop met Systeme.io

Gebruik daarna de gebruiksvriendelijke drag-and-drop builder van Systeme.io om je webshop te ontwerpen. Kies een aantrekkelijk thema dat past bij je merk en zorg voor een gebruiksvriendelijke navigatie. Voeg duidelijke productbeschrijvingen, hoogwaardige afbeeldingen en gebruiksvriendelijke functies toe. Met Systeme.io creëert iedereen binnen een handomdraai zonder technische kennis een professionele webshop.

Stap 5: Regel de betalingen en verzendopties

Zorg ervoor dat je klanten gemakkelijk kunnen betalen door meerdere betalingsopties aan te bieden, zoals via creditcard en met PayPal (ondersteunt door Systeme.io). Bepaal ook je verzendmethoden en tarieven.

Stap 6: Automatiseer je marketing met Systeme.io

Maak hierna gebruik van de geavanceerde marketingtools van Systeme.io om je marketing te automatiseren. Stel geautomatiseerde e-mailcampagnes in om je klanten op het juiste moment te bereiken. Gebruik verkoopfunnels om potentiële klanten door het aankoopproces te leiden en verhoog zo je conversieratio’s. Deze automatiseringen zijn altijd op de achtergrond actief, zodat jij je kunt concentreren op andere belangrijke aspecten van je bedrijf.

Stap 7: Lanceer je webshop

Test je webshop grondig voordat je live gaat. Controleer of alle links werken, het bestelproces soepel verloopt en of de betalings- en verzendopties correct functioneren. Vraag even aan je vrienden of familie om je site te testen en feedback te geven. Als dit allemaal probleemloos verloopt, ben je klaar voor de lancering.

Zet vandaag nog de eerste stap en ben binnen de kortste keren de trotse eigenaar van je eigen webshop!

Krijg ’s werelds meest gebruiksvriendelijke alles-in-één marketingplatform.

Tijdelijk aanbod

Krijg GRATIS levenslange toegang tot Systeme.io!

Voor een beperkte tijd heb je de kans om een gratis Systeme.io levenslange account te bemachtigen!

Bevat: 3 funnels, 2000 contacten en onbeperkt aantal e-mails verzonden!

Reageer snel, want deze exclusieve aanbieding blijft niet voor altijd geldig!