Hoe een online cursus maken in 2024?

Wil je een online cursus maken? Dan vraag je je misschien af waar je precies moet beginnen.

Het goede nieuws is in ieder geval dat het creëren van een online cursus in het digitale tijdperk van 2024 toegankelijker dan ooit tevoren is. Met de opkomst van verschillende all-in-one platforms als Systeme.io, kunnen experts én beginners hun kennis en passies moeiteloos delen met een wereldwijd publiek.

Het maakt dus niet uit of je een doorgewinterde professional bent of juist in een specifieke sector net wat nieuwe, relevante informatie tot je hebt genomen.

Met het opzetten van een online cursus heb je een unieke kans om je invloed uit te breiden en een passief inkomen te genereren. Lees daarom snel verder!

Waarom een online cursus maken?

Een online cursus maken, is iets wat intussen steeds meer experts in specifieke vakgebieden doen. Dat deze ontwikkeling zo duidelijk zichtbaar is, is natuurlijk geen toeval. Dit heeft alles te maken met de duidelijke voordelen die bij het maken en verkopen van je eigen online cursus komen kijken.

Je hebt waarschijnlijk grofweg wel een idee wat deze voordelen precies zijn. Echter blijkt in de praktijk dat er geregeld sprake is van nog flink wat meer positieve punten dan men in eerste instantie denkt.

Kies je voor een eigen online training maken? Dan komen hier de volgende voordelen bij kijken:

#1: Toegankelijkheid voor een breder publiek

Met het creëren van een online cursus kies je automatisch ook voor het doorbreken van geografische beperkingen. Je bent namelijk niet meer afhankelijk van je specifieke locatie met betrekking tot het aantal cursisten dat je in potentie kunt bereiken.

Dit maakt het makkelijk dan ooit om jouw kennis en expertise wereldwijd te delen.

Op deze manier is bepaalde waardevolle informatie in één klap toegankelijk voor iedereen met toegang tot het internet.

Het stelt mensen in staat om iets nieuws te leren, ondanks mogelijke beperkingen die van toepassing zijn. Denk dan bijvoorbeeld aan:

  • Gebrek aan middelen
  • Te weinig tijd om fysiek aanwezig te zijn bij traditionele onderwijsinstellingen
  • Niet afweten van het bestaan van de (online) cursus

Dankzij deze universele toegankelijkheid vergroot je de impact van de cursus en bied je tegelijkertijd ook kansen aan individuen die anders misschien geen toegang zouden hebben tot de specifieke educatieve informatie.

Met andere woorden; een eigen online cursus maken, is dé moderne wijze om kennis te delen met een specifieke doelgroep. Zeker met een tool als Systeme.io is dit vandaag de dag makkelijker dan ooit.

Binnen een handomdraai heb jij een volledige online cursus opgezet en is het tijd om deze bij je doelgroep onder de aandacht te brengen!

#2: Maximale flexibiliteit

Een tweede groot voordeel van deze werkwijze is het feit dat online cursussen een ongekende hoeveelheid flexibiliteit bieden.

Als aanbieder van de cursus heb je altijd de vrijheid om je cursusinhoud op eigen tempo te ontwikkelen en aan te passen. Je bent als het ware je eigen baas. Hierdoor heb je te allen tijden de touwtjes in handen. Zeker wanneer je net wat meer weet dan de meeste andere ‘experts’ in jouw sector, gaat dit al snel z’n vruchten afwerpen.

De extra waardevolle, up-to-date inhoud valt over het algemeen erg goed in de smaak bij de gemiddelde doelgroep.

Aan de andere kant geldt deze maximale flexibiliteit ook voor de cursisten zelf. Zij zijn namelijk in staat om te leren wanneer het hen uitkomt. Zo ontstaat er een meer gepersonaliseerde en effectieve leerervaring.

Zeker in het ‘drukke’ leven van vandaag de dag is dit voor veel cursisten een vereiste. De wereld staat bol van de afleidingen, waardoor het cruciaal is dat iedereen een optie heeft om op de gewenste tijd nieuwe kennis op te doen. Voor de een is dit vroeg op de maandagochtend, terwijl de ander dit liever laat in de avond na school of werk doet.

#3: Kostenbesparing

Niet geheel onbelangrijk is vervolgens dat een online cursus aanbieden in veel opzichten ook financieel voordelig gaat zijn. Opnieuw geldt dat dit het geval is voor jou als aanbieder van de cursus én voor de cursisten zelf.

Laten we dit even heel simpel bekijken.

Vroeger was het zo dat je voor het geven van een cursus flink wat kosten maakte. Zo moest je bijvoorbeeld de volgende zaken regelen:

  • Fysieke ruimte afhuren
  • Afreizen naar een specifieke locatie
  • Fysiek lesmateriaal aanleveren

Het is uiteraard meteen duidelijk dat dit na het maken van een eigen online training niet meer nodig is. Je bespaart zo dus fors op de operationele kosten.

Daarbij benadrukken we graag nog even specifiek dat de kosten van het maken van een eigen online cursus al helemaal laag liggen wanneer je hiervoor een hypermodern platform als Systeme.io gebruikt. Doordat alles volledig is geoptimaliseerd, zet je snel én goedkoop jouw volledige online cursus in elkaar.

Als aanbieder van een online cursus is er dus sprake van een lagere drempel om te beginnen. Dit terwijl cursisten aan de andere kant gaan profiteren van lagere inschrijvingskosten.

Bovendien is het aanbieden van een online cursus in veel opzichten een duurzame inkomstenbron. Hier gaan we bij punt #6 dieper op in!

#4: Schaalbaarheid

De (nagenoeg) ongelimiteerde schaalbaarheid van een eigen online cursus mogen we vervolgens natuurlijk niet over het hoofd zien.

Dankzij een online cursus heb je de optie om aan een groot aantal studenten specifiek educatief materiaal aan te bieden, zonder dat je daarbij de kwaliteit van de cursus vermindert. Dit heeft natuurlijk alles te maken met het feit dat er bijna geen verschil zit in 10, 100 of zelfs 10.000 cursisten. Alle interactie speelt zich immers online af.

Zodoende ontstaat er een unieke mogelijkheid om fors op te schalen en met een eenmalige investering in het creëren van een kwalitatief goede cursus een enorme groep mensen te bereiken.

Een kanttekening die we daarbij moeten plaatsen, is wel dat het over het algemeen raadzaam is om je online cursus periodiek te updaten. Er zijn bijna altijd mogelijkheden om de informatie verder aan te vullen.

Al met al werk je zo op een schaal die met traditioneel onderwijs moeilijk te bereiken is. De schaalbaarheid van online cursussen maakt het mogelijk om een brede doelgroep van cursisten over de hele wereld te bereiken.

#5: Interactiviteit en multimedia

De digitale aard van online cursussen maakt integratie van verschillende soorten aan multimedia vormen mogelijk. Denk daarbij aan opties als:

  • Foto’s
  • Video’s
  • Interactieve oefeningen
  • Realtime feedback

In de praktijk gaat dit leiden tot een extra uitgebreide leerervaring, waarmee het mogelijk is om de cursisten veel ‘dieper’ te raken. Een cursist is automatisch een stuk meer betrokken wanneer hij of zij bijvoorbeeld geregeld een interactieve oefening uitvoert om de opgedane kennis toe te passen.

Het gebruik van geavanceerde technologieën gaat de interactie tussen cursisten en cursisleider versterken, het absorberen van leerstof verbeteren en een dynamische leeromgeving creëren die in veel opzichten een stuk effectiever is dan de meer traditionele leervormen.

#6: Inkomstenbron voor lange termijn

In tegenstelling tot eenmalige evenementen, bieden online cursussen de mogelijkheid om voor een lange tijd voortdurend inkomsten te genereren.

Wanneer je een online cursus namelijk voor de eerste keer in elkaar gezet hebt, is het in potentie mogelijk om deze onbeperkt te verkopen. Zodoende ontstaat er een uiterst stabiele bron van passief inkomen.

Door de cursus vervolgens regelmatig bij te werken, blijft deze relevant en waardevol voor nieuwe cursisten. Je verlengt de levensduur van de cursus hiermee alleen maar verder, zodat je ook jaren later nog blijft profiteren van je initiële inspanningen.

Krijg ’s werelds meest gebruiksvriendelijke alles-in-één marketingplatform.

Waarop letten bij een online training maken?

Een online training maken, is vandaag de dag makkelijker dan het ooit eerder is geweest. Zoals we eerder al kort aangaven, helpt een modern platform als Systeme.io je om binnen een aantal simpele stappen je eigen cursus in elkaar te zetten.

Echter wil dit niet direct zeggen dat je je door dit proces heen moet haasten. Een online cursus die ook daadwerkelijk van een hoge kwaliteit is, is namelijk goud waard.

Hou daarom rekening met de volgende punten bij het opzetten van je eigen online training:

  • Bepalen behoeften doelgroep: Het succes van een online cursus begint met een diepgaand begrip van de behoeften van je doelgroep. Een gedetailleerde analyse van hun leerbehoeften, uitdagingen en doelstellingen is daarom een essentiële stap. Het is daarbij belangrijk om aandacht te hebben voor zaken als demografische gegevens, interesses, voorkeuren en eventuele obstakels die ze kunnen ondervinden in hun leerproces. Een handige tip is om je doelgroep via enquêtes, polls of zelfs interviews te betrekken bij het proces. Zo achterhaal je op een gedetailleerde wijze hun specifieke behoeften en bijbehorende verwachtingen. Bovendien is het cruciaal om een concurrentieanalyse uit te voeren, zodat je erachter komt wat er al beschikbaar is en hoe jouw cursus zich kan onderscheiden. Dit diepgaande inzicht gaat je helpen om de inhoud van de cursus te ontwerpen die aansluit op datgene waar je doelgroep behoefte aan heeft. Het gaat ze zodoende echt motiveren om deel te nemen. Door de leerervaring aan te passen aan de specifieke behoeften van je doelgroep, vergroot je de waarde van je cursus en verhoog je de kans op succes.
  • Inhoudelijke diepgang: De waarde van een online cursus ligt in de kwaliteit en structuur van de inhoud. Begin met een solide fundament dat duidelijke leerdoelen en resultaten schetst. Deze doelen dienen als leidraad voor de ontwikkeling van je cursusinhoud, waarbij elk onderdeel logisch verder bouwt op het vorige en bijdraagt aan het bereiken van de algemene cursusdoelen. Het is belangrijk om een balans te vinden tussen diepgang en toegankelijkheid, zodat de inhoud uitdagend én begrijpelijk is. Probeer daarom zoveel mogelijk een beroep te doen op interactieve elementen, zoals video’s, discussieforums en praktische opdrachten. Deze verbeteren de actieve betrokkenheid en daarmee de algemene leerervaring in z’n geheel. Regelmatige beoordelingen en updates van de cursusinhoud zorgen ervoor dat de informatie actueel en relevant blijft, zodat de inhoudelijke diepgang op de lange termijn aanwezig blijft. Een gestructureerde, dynamische en interactieve cursus trekt studenten aan en houdt ze vervolgens zo veel mogelijk betrokken bij de inhoud.
  • Technische overwegingen: De keuze van het juiste platform is een cruciale beslissing gedurende het opzetten van de cursus. Dit platform moet niet alleen gebruiksvriendelijk zijn voor cursusmakers en studenten, maar moet ook voldoende functies bieden om een interactieve en boeiende leeromgeving te creëren. Zaken als multimedia-ondersteuning, mobiele toegankelijkheid en integratiemogelijkheden met andere tools zijn dan van groot belang. Bovendien is het wel zo handig als het platform gegevensbeveiliging en betrouwbare klantenondersteuning biedt. Het is aan te raden om nieuwere platforms uit te proberen (zoals Systeme.io) door middel van een proefversie om te bepalen welke het beste bij jouw behoeften past. Een goed gekozen platform gaat het maken van een eigen cursus een stuk makkelijker maken!
  • Marketing en promotie: Zelfs met de meest waardevolle cursus heb je wel bepaalde marketinginspanningen nodig om een zo groot mogelijk publiek te bereiken. Begin met het opstellen van de unieke voordelen van je cursus. Gebruik vervolgens diverse marketingkanalen, zoals sociale media, e-mailcampagnes, contentmarketing en betaalde advertenties om je doelgroep te bereiken en te interesseren. Het ontwikkelen van een sterke online aanwezigheid en het opbouwen van relaties met je doelgroep door waardevolle inhoud te delen, gaat uiteindelijk de belangstelling voor je cursus vergroten. Partnerschappen met influencers helpen ook vaak om het bereik nog net wat verder te vergroten. Bovendien bouw je hiermee ook geloofwaardigheid op.
  • Verzamel feedback: Feedback van studenten is onmisbaar voor het verder verbeteren en optimaliseren van je cursus. Zorg er daarom voor dat je bepaalde mechanismen hebt om deze feedback te verzamelen. Denk hierbij aan enquêtes, directe feedbacktools binnen je cursusplatform of open discussieforums. Deze feedback biedt inzichten in hoe je cursus wordt ontvangen, welke onderdelen effectief zijn en waar verbeteringen nodig zijn. Daarnaast is het analyseren van betrokkenheidsstatistieken waardevol om de effectiviteit van je cursus te meten. Door een cultuur van open communicatie en continue verbetering te bevorderen, ga je een cursus creëren die blijft evolueren en verbeteren. Zo werk je pas echt aan het opbouwen van een waardevolle reputatie in de sector waarin je actief bent!

Wanneer je al deze punten tot je hebt genomen en een duidelijk idee hebt van hoe je jouw online cursus eruit wilt gaan laten zien, is het tijd voor de laatste stap; het creëren van de online cursus zelf.

We loodsen je stap voor stap door dit proces!

Je eigen cursus maken met Systeme.io: Een stappenplan

Je eigen cursus maken, is iets wat in de basis iedereen kan doen. Zeker anno nu zijn de mogelijkheden bijzonder divers.

Om één duidelijke werkwijze te kunnen behandelen, kiezen we er bij deze voor om het stappenplan rondom het platform Systeme.io te schrijven. Dit nieuwe platform is namelijk dermate goed ontvangen, dat het binnen een korte tijd dé standaard aan het worden is wat het creëren van een eigen online cursus betreft.

Laten we bij het begin beginnen. Let’s go!

  1. Account aanmaken: Het begint allemaal met het aanmaken van een account op een van de beschikbare platforms. Registreer je op Systeme.io en maak voor de eerste keer kennis met het overzichtelijke dashboard. Zoals gezegd biedt dit platform dus verschillende tools voor het maken en beheren van je online cursus. Bovendien blijft het daar niet bij. Je komt er na het creëren van je eigen online training al snel achter dat er flink wat extra opties zijn om je doelgroep effectief te bereiken. Dit is echter pas echt relevant in een later stadium. Na het aanmaken van je account is het dus tijd om echt te beginnen met het opzetten van een online cursus.
  • Cursusonderwerp bepalen: De tweede stap is vervolgens het bepalen van het onderwerp van je cursus. Dit is in veel opzichten natuurlijk het meest belangrijke onderdeel. Je hebt hier waarschijnlijk al wel een vrij duidelijk idee van. Echter is het soms slim om een heel ‘algemeen’ onderwerp iets verder te specificeren. Denk bijvoorbeeld aan het verschil tussen een online cursus over online geld verdienen (algemeen) en een online cursus over affiliate marketing (meer specifieke manier van online geld verdienen) Kies hoe dan ook altijd een onderwerp waar je een expert in bent. Het komt helemaal goed uit wanneer je er daarbovenop ook nog eens passie voor hebt. Voer vervolgens wel even marktonderzoek uit om te achterhalen of er überhaupt voldoende vraag is naar jouw cursus.
  • Cursusstructuur ontwerpen: Is het onderwerp duidelijk en weet je waar je het in de cursus over gaat hebben? Structureer je cursus dan vervolgens in specifieke modules en lessen. Wat ga je allemaal behandelen? Bepaal de leerdoelen voor elke module om een coherente, volledige leerervaring te creëren. Het is in deze stap belangrijk om je cursus zo compleet mogelijk te maken. Je wilt ieder relevant (sub)onderdeel met betrekking tot jouw onderwerp behandelen. Zo maak je het voor eventuele concurrentie ook nagenoeg onmogelijk om een volledigere cursus te creëren.
  • Cursusinhoud creëren: De vierde stap is om vervolgens daadwerkelijk met het creëren van de cursusinhoud aan de slag te gaan. Navigeer hiervoor naar ‘Producten’ en dan ‘Cursussen’ binnen het platform van Systeme.io. Je maakt zo eenvoudig een nieuwe cursus aan. Gebruik vervolgens de uitgebreide, gebruiksvriendelijke cursusbouwer van Systeme.io om inhoud zoals tekst, video’s en quizzen toe te voegen. Via ‘module toevoegen’, geef je de verschillende modules een naam en sla je ze eenvoudig op. Vervolgens kun je per module verschillende lessen toevoegen.
  • Prijs cursus bepalen: Een belangrijke vervolgstap is het bepalen van de prijs van je cursus. Het handige van Systeme.io is dat je op dit vlak verschillende opties hebt. Zo kun je kiezen voor eenmalige betalingen, abonnementen of specifieke betalingsregelingen. Het fijne hiervan is dat je zo voor verschillende cursisten, verschillende betaalmogelijkheden hebt. Binnen de ene sector is het misschien logischer dan binnen de andere om een abonnement aan te bieden. Het voordeel van deze optie is dat je zo maandelijks terugkerende inkomsten genereert, in plaats van een eenmalige betaling. Let op wat de concurrentie op dit vlak aanbiedt. Is jouw cursus van een kwalitatief hoger niveau? Dan kun je eventueel ook een hoger bedrag vragen.
  • Lanceren van je cursus: Promoot je cursus via e-mailmarketing, sociale media of verkoopfunnels binnen Systeme.io. Ook hiervoor geldt weer dat de mogelijkheden op dit platform bijzonder divers zijn. Je zorgt er dankzij de vele verschillende functionaliteiten voor dat bepaalde acties elkaar aanvullen. Combineer bijvoorbeeld het creëren van een verkoopfunnel met het aanbieden van een eigen cursus. Zo is de kans een stuk groter dat je het gewenste succes weet te boeken. Vergeet daarbij nooit om met een duidelijke call-to-action te werken, ongeacht van hoe je je cursus promoot.
  • Feedback verzamelen: Vraag om feedback van je studenten om de kwaliteit en effectiviteit van je cursus te beoordelen en te verbeteren. Dit is een onmisbare stap, zeker wanneer je toe wilt werken naar het aanbieden van de beste cursus binnen jouw sector. Aan de hand van feedback kom je dingen te weten waar je zelf misschien nog niet over had nagedacht. Deze nieuwe perspectieven leiden over het algemeen tot bijzonder waardevolle inzichten.
  • Cursus optimaliseren: Gebruik tot slot de ontvangen feedback om je cursus regelmatig bij te werken en te verbeteren, zodat deze relevant en waardevol blijft voor huidige en toekomstige cursisten. Vervolgens maak je gebruik van de veelzijdigheid van Systeme.io om je cursus in de praktijk ook daadwerkelijk te optimaliseren. Voeg bijvoorbeeld eenvoudig later een module toe of verander de cursusdetails.

Aan de hand van alle bovenstaande informatie is het in principe voor iedereen mogelijk om binnen een mum van tijd een waardevolle, complete online cursus te creëren.

Het feit dat je hierbij een beroep kunt doen op een platform als Systeme.io is daarbij essentieel. Dit maakt het toegankelijker dan ooit tevoren. Bovendien zorgt dit platform zelf ook continu voor updates en verbeteringen in het aanbod. Zodoende ben je in goede handen en weet je binnen de kortste keren op een waardevolle wijze een connectie te maken met jouw doelgroep.

Wacht niet langer dan nodig is en zet vandaag nog de eerste stap richting het creëren van jouw eigen online cursus. Het aanmaken van een account is zo gebeurd. De rest wijst zich nagenoeg vanzelf.

Krijg ’s werelds meest gebruiksvriendelijke alles-in-één marketingplatform.

Tijdelijk aanbod

Krijg GRATIS levenslange toegang tot Systeme.io!

Voor een beperkte tijd heb je de kans om een gratis Systeme.io levenslange account te bemachtigen!

Bevat: 3 funnels, 2000 contacten en onbeperkt aantal e-mails verzonden!

Reageer snel, want deze exclusieve aanbieding blijft niet voor altijd geldig!