Sales funnel maken in 2024 (Systeme.io)

Een sales funnel maken om de effectiviteit van je online activiteiten te verbeteren? Dat is anno 2024 absoluut een slimme zet!

Het is duidelijk dat de digitale marketingwereld een steeds grotere rol gaat spelen wat het wereldwijde verkopen van producten en diensten betreft. Het opzetten van een effectieve sales funnel is dan cruciaal voor ieder (online) bedrijf.

Met Systeme.io als nieuw, toonaangevend all-in-one marketingplatform is het creëren van sales funnels ineens toegankelijker en efficiënter dan ooit tevoren geworden.

In deze tekst bespreken we dan ook uitgebreid wat een sales funnel maken inhoudt, waarom het zo’n goede optie is en hoe je dit doel vervolgens realiseert met Systeme.io.

We lopen de belangrijkste stappen langs, zodat jij uiteindelijk zelf in staat bent om de juiste acties te ondernemen. Met de juiste strategische benadering is het op deze wijze mogelijk om al je specifieke doelen te bereiken. Lees daarom snel verder!

Wat houdt een sales funnel maken in?

De meeste mensen weten in de basis natuurlijk wel wat een sales funnel maken inhoudt. Echter is het altijd zinvol om je geheugen even op te frissen en bovendien te achterhalen wat er vandaag de dag allemaal komt kijken bij het creëren van een uiterst effectieve sales funnel.

Een sales funnel maken houdt in dat je een strategisch pad ontwerpt waarmee je potentiële klanten door verschillende fases van bewustwording leidt, van kennismaking met je product of dienst tot aan de uiteindelijke verkoop hiervan.

In dit ‘proces’ doorloopt een persoon dus een aantal verschillende stappen om uiteindelijk een betalende klant te worden. Dit is grofweg onder te verdelen in 3 hoofdstappen:

  1. Kennismaking: Dit proces begint met het aantrekken van een breed publiek via marketingtechnieken. Zo probeer je bijvoorbeeld een groot gedeelte van je doelgroep te bereiken middels betaalde advertenties, Youtube video’s of SEO content. Dit zijn slechts een aantal voorbeelden van waarop dit mogelijk is. Wanneer mensen in aanraking komen met jouw merk, moedig je ze aan om meer betrokken te raken. Er is nu sprake van een eerste kennismaking, waardoor ze in ieder geval van je bestaan afweten.

  2. Overgaan tot actie: Vervolgens is het cruciaal om deze initiële interesse om te zetten in iets tastbaars. Je gaat potentiële klanten daarom stimuleren om een bepaalde actie te ondernemen. In de meeste gevallen gaat het dan nog niet om de ‘grote’ actie van het aankopen van een product of dienst. In plaats daarvan kies je voor een meer behapbare tussenstap, zoals het inschrijven voor een nieuwsbrief of het doen van een kleinere aankoop.

  3. Verkoop: Wanneer de prospects stap 2 als zeer positief hebben ervaren, is de kans een stuk groter dat je toewerkt naar de verkoop van je hoofdproduct of -dienst. Je hebt zo namelijk een kans gekregen om de waarde van je merk te bewijzen. Uiteindelijk leidt een sales funnel zo op een effectieve wijze van initiële interesse naar verkoop.

Elke stap in de funnel is ontworpen om de betrokkenheid verder te verhogen en de relatie met de potentiële klant verder te verdiepen. Je bent echt vertrouwen aan het opbouwen, met als doel om je conversieratio te optimaliseren en een zo duurzaam mogelijke klantrelatie op te bouwen.

Voordelen sales funnel maken

Dat een sales funnel maken waardevol is, dat staat vast. Maar waarom is dit nu eigenlijk precies het geval? Wat zijn de specifieke voordelen van een kwalitatief hoogstaande sales funnel?

Als expert op dit gebied vertellen we je graag meer over de sterke punten van dit concept. Het is namelijk bepaald geen toeval dat bijna ieder groot merk op de een of andere manier een verkoopfunnel implementeert in de algehele verkoopstrategie.

Dit heeft alles te maken met de volgende voordelen:

#1: Verhoogde conversieratio’s

Een sales funnel maken, is een effectieve manier van het verhogen van conversieratio’s, doordat je zo een zorgvuldig opgebouwde customer journey creëert die potentiële klanten gaan volgen.

Dit begint bij het eerste contact en leidt uiteindelijk (hopelijk) tot een aankoop.

Dit proces begint met een breed publiek en filtert geleidelijk degenen die het meest geneigd zijn om te kopen.

Door in elke fase van de sales funnel specifieke strategieën toe te passen, stimuleer je mensen binnen je doelgroep om door te gaan naar de volgende stap. Je maakt dit laagdrempelig en aanlokkelijk, bijvoorbeeld met:

  • Gerichte marketingboodschappen
  • Gepersonaliseerde e-mails
  • Aantrekkelijke aanbiedingen
  • Gratis, waardevolle informatie

Deze benadering zorgt ervoor dat de boodschap zo goed mogelijk aansluit op de behoeften en wensen van een prospect op dat specifieke moment in tijd. Hiermee ga je de kans op een conversie aanzienlijk vergroten.

Je transformeert een ‘nee’ als het ware stap voor stap in een ‘ja’. Iets wat met één enkele stap (bijv. alleen een aanbieding) lang niet altijd lukt.

Bovendien stelt het analyseren van de prestaties van de sales funnel je als marketeer in staat om knelpunten te identificeren en verdere optimalisaties door te voeren. Zo blijf je de effectiviteit continu verbeteren.

Een goed ontworpen sales funnel zorgt voor een soepelere customer journey én optimaliseert al jouw marketinginspanningen!

#2: Meest efficiënte marketingstrategie

Verder is intussen al jaren geleden gebleken dat het creëren van een uitgebreide sales funnel de meest efficiënte strategie is wat je marketingactiviteiten betreft.

Een sales funnel maakt je marketinginspanningen namelijk efficiënter door je in staat te stellen om je berichten en aanbiedingen te personaliseren op basis van de specifieke fase waarin een potentiële klant zich bevindt. Je speelt hiermee in op de behoeften die een persoon op een specifiek moment in tijd heeft.

Deze gerichte marketingaanpak helpt bij het verminderen van verspilling van je financiële middelen en verhoogt de ROI van je marketingbudget. Je richt je namelijk automatisch op degenen die het meest waarschijnlijk voor een conversie gaan zorgen.

Is dat niet de best mogelijke manier om te werk te gaan?

#3: Gepersonaliseerde band met klant

Een derde voordeel is het feit dat je dankzij een sales funnel een veel betere band opbouwt met de klant.

Dit heeft alles te maken met het grotere aantal contactmomenten dat je zo hebt.

Stel je bijvoorbeeld voor dat je een prospect aan je nieuwbrief weet toe te voegen. Je hebt vanaf dat moment keer op keer kans om een waardevol contactmoment te creëren door waardevolle e-mails te versturen.

Verstuur bijvoorbeeld allereerst 3 informatieve e-mails met gratis, waardevolle inhoud. Je potentiële klanten krijgen dan het gevoel dat je echt iets te bieden hebt. Dat je te vertrouwen bent. Dit is dan het fundament voor een gezonde, langdurige klantrelatie.

In een 4de mail bied je dan je product of dienst aan.

Het opbouwen van een sales funnel helpt zo bij het verbeteren van klantrelaties door aan de ene kant de communicatie en aan de andere kant de aanbiedingen te personaliseren.

Door relevante informatie en waarde te bieden op elk punt in de funnel, versterk je de band met je klanten. Je verhoogt de klanttevredenheid, de klantloyaliteit én stimuleert herhaalaankopen.

Een klant voor het leven is veel waardevoller dan een eenmalige klant!

#4: Inzicht in klantgedrag

Een voordeel dat veel marketeers over het hoofd zien met betrekking tot sales funnels, is het inzicht in klantgedrag dat het oplevert.

Door de prestaties van je sales funnel te analyseren, krijg je toegang tot bijzonder waardevolle inzichten in het gedrag van je klanten. Zo achterhaal je bijvoorbeeld:

  • Welke marketingboodschappen het meest resoneren
  • Op welk punt in de verkoopfunnel je potentiële klanten afhaken
  • Welke producten of diensten het meest in trek zijn

Onder de streep is dit extreem waardevolle informatie. Het is cruciaal om je marketingstrategieën en het bijbehorende aanbod verder te verfijnen. Op deze manier leer je enorm veel van je sales funnel.

#5: Schaalbaarheid

Het vijfde en laatste grote voordeel van deze werkwijze is de schaalbaarheid.

Met een sales funnel is het simpelweg mogelijk om flink op te schalen. Zodra je funnel is geoptimaliseerd en effectief blijkt, kun je het aantal leads verhogen die erdoorheen gaan. Je hoeft dan in verhouding niet per se meer te investeren in marketing of advertenties.

Op het moment dat je weet wat je betaalt aan marketingkosten, weet je ook of dit wel of niet winstgevend gaat zijn op basis van de statistieken van je sales funnel. Met andere woorden; je verkleint de kans dat je voor onaangename verrassingen komt te staan.

Zodoende is het een slimme strategie voor maximale groei op de lange termijn.

Krijg ’s werelds meest gebruiksvriendelijke alles-in-één marketingplatform.

Waarom sales funnel maken met Systeme.io?

Nu je als geen ander weet wat de waarde van een kwalitatief hoogstaand sales funnel is, is het hoog tijd om daad bij het woord te voegen.

Zoals we eerder al aangaven, is het vandaag de dag vrij makkelijk om een topkwaliteit verkoopfunnel te creëren. Dit is vooral het directe gevolg van de beschikbaarheid van Systeme.io als all-in-one platform.

Zo kiezen de slimme, succesvolle marketeers er in toenemende mate voor om een beroep te doen op Systeme.io om een gloednieuwe sales funnel te maken. Dit doet men over het algemeen voornamelijk om de volgende redenen:

  • Gebruiksgemak: Systeme.io’s interface is ontworpen met het oog op gebruiksgemak, waardoor zelfs beginners zonder technische kennis effectief sales funnels kunnen opzetten en beheren. Dankzij dit gebruiksgemak bespaar je flink wat waardevolle tijd en maak je het voor jezelf makkelijker om je snel aan te passen aan veranderingen op de markt of specifieke feedback van de klanten. In alle opzichten maakt de gebruiksvriendelijkheid van Systeme.io het toegankelijker dan ooit om zelf met het creëren van verkoopfunnels aan de slag te gaan. De laagdrempeligheid zorgt ervoor dat je nagenoeg geen beren op de weg meer ziet. Binnen een handomdraai is jouw volledig gepersonaliseerde sales funnel al klaar voor gebruik.

  • Geïntegreerde tools: Systeme.io biedt als platform bovendien ook een naadloze integratie met andere essentiële tools. De belangrijkste voorbeelden hiervan zijn e-mailmarketing, betalingsverwerking en ledenbeheer. Zodoende is het niet langer nodig om meerdere losse systemen te gebruiken en te beheren. Dit maakt jouw leven als marketeer een stuk makkelijker. Je hoeft niet bang te zijn voor technische complicaties die geregeld bij de samenwerking van verschillende systemen komen kijken. Kies in plaats daarvan voor één platform waar je alle belangrijke tools onder één dak terugvindt.

  • Automatisering: Een andere belangrijke reden om voor Systeme.io als alles-in-1 platform te kiezen? De mogelijkheid om al je cruciale stappen binnen je sales funnel volledig te automatiseren. Je hoeft je zo niet langer zelf bezig te houden met het versturen van losse mails of het beheren van de toegang tot cursussen. Zo ontstaat er een perfect gestroomlijnde gebruikservaring voor zowel de beheerder als ook de eindgebruiker. Je bespaart jezelf een hoop tijd en bijbehorende kopzorgen. Het levert een heerlijk gevoel op wanneer je weet dat alles achter de schermen automatisch verloopt.
  • Betaalbaarheid: Dan is er nog de betaalbaarheid en diversiteit aan abonnementsopties. Deze maken het een toegankelijke keuze voor zowel beginnende ondernemers als ook de meer gevestigde bedrijven. De mogelijkheid om met minimale financiële investeringen te starten en te groeien, verlaagt de drempel voor jou als nieuwe gebruiker om je online aanwezigheid en bedrijfsactiviteiten te ontwikkelen. Dit aspect van Systeme.io verzekert dat bedrijven van alle groottes profiteren van de vele functionaliteiten zonder zich zorgen te hoeven maken over hoge kosten. Je krijgt zoveel waar voor je geld dat de kosten voor de meeste gebruikers volledig in het niet vallen bij de waarde die het oplevert.
  • Templates: Tot slot biedt Systeme.io een uitgebreide bibliotheek met vooraf ontworpen sales funnel templates. Zo hoef je je dus niet bezig te houden met het ingewikkelde ontwerpproces. In plaats daarvan is het opzetten van een sales funnel volledig vereenvoudigd. Het draagt zo bovendien bij aan het verminderen van de kans op fouten. Deze templates zijn ontworpen met het optimaliseren van de conversieratio’s in gedachten. Met andere woorden; het doel is om een prospect zo goed mogelijk van A tot Z door het verkoopproces te leiden. De aanpasbaarheid van deze templates zorgt ervoor dat ze makkelijk af te stemmen zijn op de unieke behoeften en branding van jouw onderneming. Het platform is zo een waardevol hulpmiddel voor iedereen die zijn verkoopproces niet moeilijker wilt maken dan nodig is.

Zo heb je dus flink wat redenen om Systeme.io ook zelf een kans te geven wanneer je interesse hebt in het opzetten van een effectieve sales funnel. Goed om daarbij te weten, is dat dit platform qua ontwikkeling nooit stilstaat.

Met periodieke updates zorgt Systeme.io ervoor dat je altijd de beschikking hebt over de meest moderne marketingopties die er op dit moment beschikbaar zijn. Zo weet je zeker dat je geen enkele kans onbenut laat!

Stap voor stap jouw verkoopfunnel maken

Het is inmiddels wel duidelijk dat Systeme.io in veel opzichten het ultieme platform is om jouw eigen verkoopfunnel te creëren.

Dat wil dan ook zeggen dat het hoog tijd is om te ontdekken hoe je dan precies te werk moet gaan. We nemen je stap voor stap mee bij het proces van het maken van een volledig geoptimaliseerde sales funnel. Dit ziet er als volgt uit:

  1. Account aanmaken: Begin met het aanmaken van een eigen account. Meld je aan bij Systeme.io en selecteer een abonnement dat aansluit op je specifieke behoeften. Bekijk goed wat de onderlinge verschillen zijn tussen de abonnementsopties, zodat je toegang hebt tot alle functionaliteiten die je nodig hebt. Na het invullen van je gegevens en het aanmaken van je nieuwe account gaat er een wereld aan mogelijkheden voor je open.
  • Ideale klant bepalen: De tweede stap is vervolgens het identificeren van de ‘ideale’ klant. Hoe ziet deze denkbeeldige persoon er in de basis uit? Je identificeert deze ideale klant door hun demografische gegevens, interesses en behoeften te analyseren. Een duidelijk beeld van je doelgroep is essentieel om je funnel effectief in te richten. Je leert zo namelijk wat de beste manier is om de mensen binnen je doelgroep te bereiken. Door ze beter te leren kennen, leer je de beste benadering te identificeren. Het is dan ook zelden het geval dat verschillende doelgroepen op dezelfde manier effectief te bereiken zijn.

  • Funnelstrategie ontwikkelen: Begin vervolgens met het ontwikkelen van je funnelstrategie. Dit doe je door de customer journey van begin tot eind vorm te geven, op basis van de vorige stap. Dit omvat de bewustwordingsfase, overweging, beslissing en actie. Het doel van elke stap is om deze zo zorgvuldig mogelijk te ontworpen om prospects iedere keer weer naar de volgende fase te leiden. Bekijk wat werkt binnen jouw sector en wees niet bang om te experimenteren met de nieuwste tools van Systeme.io. Na verloop van tijd ga je je verkoopfunnel zo steeds verder verfijnen.

  • Lead magnet creëren: Een lead magnet is iets wat je (gratis) aanbiedt in ruil voor contactgegevens van een prospect. Bekende voorbeelden van aantrekkelijke lead magnets zijn e-books, webinars en gratis proefversies. Deze bieden dus waarde aan de prospect, meestal zonder dat ze hiervoor iets hoeven te betalen. Door in ruil hiervoor alleen hun contactgegevens achter te laten, is er sprake van een win-winsituatie. Een persoon die dit doet, is nu officieel van start binnen je sales funnel.

  • Landingspagina’s bouwen: In de 5e stap is het tijd om je gecreëerde lead magnet op een zo aantrekkelijk mogelijke wijze te presenteren. Dit doe je door gebruik te maken van een landingspagina. Dit is bovendien meteen ook het onderdeel waarop de toegevoegde waarde van Systeme.io als geen ander duidelijk wordt. Doe namelijk een beroep op de gebruiksvriendelijke drag-and-drop editor van Systeme.io om heel makkelijk superstrakke landingspagina’s te creëren die je lead magnets promoten. Je maakt deze pagina’s binnen een aantal stappen visueel onweerstaanbaar, waardoor je binnen een mum van tijd al live kunt gaan.

  • E-mailmarketing opzetten: Dan schakelen we door naar je e-mailmarketing strategie. Het doel is om een automatische reeks aan e-mails op te zetten, waarmee je jouw leads verder waarde biedt en hopelijk ook naar volgende fases binnen je sales funnel leidt. Gepersonaliseerde berichten helpen enorm om een connectie op te bouwen. Ook dit alles regel je heel gemakkelijk met Systeme.io. Zo bespaar je flink wat tijd en weet je zeker dat alle tools perfect op elkaar afgestemd zijn. 

  • Producten en betaalopties toevoegen: Integreer je producten of diensten in de funnel en stel de bijbehorende betaalopties in. Zo maak je het je klanten zo makkelijk mogelijk om een betaling te voltooien. Ook bij deze stap is het doel om de frictie zo laag mogelijk te houden. Systeme.io helpt hier enorm bij, doordat alles stap voor stap is geoptimaliseerd. Het is aan te raden om goed de tijd te nemen om de verschillende opties te bekijken. Vergelijk ze met elkaar om tot de beste keuze te komen.

  • Testen en optimaliseren: Na de lancering van je funnel is het zaak om gegevens te verzamelen en analyseren om meer inzicht te krijgen in de specifieke prestaties. Je gebruikt deze inzichten om je funnel te verbeteren en de conversieratio’s verder omhoog te krijgen. Het fijne hierbij is dat Systeme.io uitgebreide analytische gegevens biedt om dit gehele proces zo makkelijk mogelijk te maken. Je weet al snel waar het binnen je strategie aan schort en wat er allemaal beter kan. Zo ben je dankzij één platform heel makkelijk als een echte professional bezig.

Een sales funnel maken, ligt vandaag de dag voor iedereen binnen handbereik. Het is simpelweg zonde om geen gebruik te maken van een toereikend platform als Systeme.io. De verwachting is dan ook niet voor niets dat meer en meer marketeers de komende maanden en jaren overstappen op een dergelijk platform. Wanneer iets in alle opzichten beter is dan wat er voorheen beschikbaar was, is het simpelweg de meeste logische keuze.

Bekijk daarom nu voor jezelf in welke opzichten een volledig geoptimaliseerde sales funnel voor jou marketingactiviteiten van toegevoegde waarde gaat zijn. Zet vervolgens de eerste, belangrijke stap met het aanmaken van een eigen account bij Systeme.io.

Het duurt vervolgens niet lang alvorens je aan de hand van de vele beschikbare tools al je eerste progressie boekt in deze moderne, digitale wereld. De toekomst ziet er vervolgens positief uit wanneer je je inspanningen weet te combineren met het herhaaldelijk luisteren naar én toepassen van feedback!

Krijg ’s werelds meest gebruiksvriendelijke alles-in-één marketingplatform.

Tijdelijk aanbod

Krijg GRATIS levenslange toegang tot Systeme.io!

Voor een beperkte tijd heb je de kans om een gratis Systeme.io levenslange account te bemachtigen!

Bevat: 3 funnels, 2000 contacten en onbeperkt aantal e-mails verzonden!

Reageer snel, want deze exclusieve aanbieding blijft niet voor altijd geldig!